Annonce

Annonce

Karton med havredrik fra Thise

Thise Mejeri arbejder på at udvikle nye smagsvarianter af plantedrikke på basis af råvarer fra andelshavernes marker. Foto: Thise

Thise er på vej med nye planteprodukter

Selv om havredrikken stadig kun bidrager med under en pct. af Salling-mejeriets omsætning, ser direktør Poul Pedersen et interessant potentiale i at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af lokale råvarer.

Siden april har fire af Thises økologiske mælkeproducenter leveret hovedingredienserne i form af havre til mejeriets bud på en havredrik, som i modsætning til de fleste andre plantedrikke skal opbevares på køl. Mejeriet ønsker ikke at sætte tal på salget, men Poul Pedersen oplyser, at salget går så godt, at mejeriet arbejder på at introducere nye smagsvarianter for at få en stærkere position på det voksende marked for plantebaserede fødevarer.

"Vi har stadig plads til at producere mere mælk, og vi har også plads til at producere mere plantedrik, og det kommer vi til," sagde Thise-direktør Poul Pedersen forleden til LandbrugsAvisen.

Salget af Thises første plantedrik har givet mod på mere, men produktudviklingen driller lidt, oplyser Salling-mejeriets direktør, Poul Pedersen

Over for Økologisk Nu uddyber han, at hovedparten af mejeriets godt 200 ansatte og ca. 70 andelshavere dog fortsat skal arbejde med de traditionelle, animalske mejeriprodukter, som i løbet af tre årtier har gjort Thise til en milliard-virksomhed.

Men den nye produktionslinje for plantedrikke, som er indrettet i det gamle osteri, vil formentlig i fremtiden komme til at arbejde med nye smagsvarianter.

"Vi arbejder med nye plantedrikke i vores laboratorie, men vi har haft lidt døje med at lave plantedrikke, som lever op til det, som vi gerne vil stå på mål for uden at skulle bruge for mange tilsætningsstoffer. Den boldbane vil vi helst ikke ind på," fastslår Poul Pedersen.

Han ønsker endnu ikke at løfte sløret for, hvilke nye smagsvarianter Thise eksperimenterer med, men en ting er sikkert:

"Hvis vi lancerer flere plantedrikke, skal råvarerne som udgangspunkt komme fra vores egne leverandører," siger Poul Pedersen, som glæder sig over, at mejeriets økologiske havredrik, som hidtil kun er blevet solgt i Irma-kæden, i løbet af efteråret finder vej til andre af Coops dagligkæder.

Går det, som han håber, vil det formentlig fordoble salget, lyder vurderingen fra Salling-mejeriet.

Flere artikler fra samme sektion

Økojord A/S udbetaler for første gang udbytte til aktionærerne

Efter et år med et historisk flot resultat på 3,1 mio. kr. rundede selskabet, der står for opkøb af landbrugsejedomme for Danmarks Økologiske Jordbrugsfond en ny milepæl ved for første gang at levere på tre bundlinjer og udbetale et mindre udbytte til aktionærerne.

16-05-2024 7 minutter

Europæerne spiser mindre og mindre kød

Siden 2019, da kødforbruget toppede, er det faldet godt 1,5 pct. årligt. Især forbruget af grisekød er faldet.

15-05-2024 1 minutter Forbrug,   Statistikker

Det Økologiske Høstmarked er meget mere end et udstillingsvindue

Der er mange grunde til at holde høstmarked, og for flere af de garvede høstmarkedsværter er det vigtigste ikke det ekstra salg, som det populære event skaber i løbet af de to sensommerdage.

15-05-2024 6 minutter